Interneti
levik on vähendanud paberajakirjandus ja meediakontsernide monopoli. Andnud
võimaliku sõnavabaduse kõikidele osapooltele ja ideoloogiatele.
Üks
fenomenaalsemaid uusmeedia liike on näiteks Twitter. Mikroblogimisest on saanud
uus trend. Kiire, kohene ja suure mõjuga! Twitter on peamine infoallikas
“pomm“ uudistele.
Minu
arust on Twitter üsna tugevalt mõjutanud ka pabermeediat. Näiteks väga tihti
säutsuvad meediaväljaanded uudist esimesena Twitteris, siis onlines ja alles
pärast seda trükitakse see paberile. Alecia Swasy Reynolds
Ajakirjandusinstituudist on pikemalt uurinud kuidas Twitter on mõjutanud
pabermeediat. Kui varem otsustas ajalehes ilmuva artikli sisu üle väike
paarliikmeline komisjon või peatoimetaja, siis Twitteri kasutus on andnud
ajakirjanikele võimaluse teha hetkelise otsuse, et mis järjekorras, sisuga ja
kellel see uudis peaks olema suunatud. Twitter on andnud võimaluse uudist
kajastada palju suuremale rahvamassile, kui paberkandjal ajaleht seda
võimaldaks. Samuti annab Twitter uudise kajastajale ka kohese tagasiside. Edasi
säutsumine või säutsu kommenteerimine võib tihti aidata kaasa teema
põhjalikumale arutelule ja laseb erinevatel osapooltel tuua välja oma arvamuse.
Hästägide kasutus aitab selekteerida teemasid ja jõuda paremini lugejaskonnani.
Peale
uudiste levitamise on Twitter suutnud tekitada ka nn. järgijate fenomeni.
Näiteks tänu Twitterile on võimalik Sul tutvuda inimestega, kes jagavad
huvitavaid mõtteid või arvamusi. Enam ei eeldata näost-näkku kohtumist oma
iidolitega, vaid nendega kontakti saamisest piisab intrigeerivast säutsust.
Twitteri
populaarsus muidugi toob välja ka online-meedia pahupoole, milleks on
kontrollimatu infolevik. Miljonid infokillud on internetis laiali ning
tihtilugu tõlgendatakse infot vastavalt eesmärkidele. Joseph Goebbels on
öelnud, et kui valet piisavalt tihti korrata, saab sellest lõpuks tõde. Olen
veendunud, et ka Twitter aitab kaasa ebaadekvaatse info kiirele ja
laiaulatuslikule levikule. Näiteks on teadlased leidnud (1) et valeuudised
levikut mõjutab informatsiooni üleküllus ja lugejate piiratud tähelepanuvõime. Infokülluse
tagavad kõik uuemeedia kanalid (Twitter, Blogid, Suhtlusvõrgustikud, jne.).
Võltsuudistest on saanud lihtne vahend masside ja kogukondade mõjutamiseks.
Internetist otsides võib leida sadu näiteid, kuidas läbi uusmeedia on võimalik
mõjutada poliitikat, teadusuuringuid, majandust, jne. Seega peaksid lugejad olema
eriti tähelepanelikud ja kriitilised lugedes Twitteri uudiseid. Tähelepanu
tuleks kindlasti pöörata algsele infoallikale ja lõplik otsus uudise õigsusest
teha ikka oma peaga;)
Väike ääremärkus akadeemikutele
(kuna ka antud blogi kirjutatakse TTÜ „IT eetilised, sotsiaalsed ja
professionaalsed aspektid” aine raames). Jose Luis Ortega on uurinud kuidas
Twitter võiks mõjuada teadlaste uurimistööde levikut. Kes on teemast huvitatud,
võiks lugeda:
Allikad:
1.
http://www.abc.net.au/news/2017-06-27/why-do-we-fall-for-fake-news-study/8653300
No comments:
Post a Comment