Thursday, September 28, 2017

#3 Kuidas Twitter on muutnud ajakirjandust

Interneti levik on vähendanud paberajakirjandus ja meediakontsernide monopoli. Andnud võimaliku sõnavabaduse kõikidele osapooltele ja ideoloogiatele.

Üks fenomenaalsemaid uusmeedia liike on näiteks Twitter. Mikroblogimisest on saanud uus trend.  Kiire, kohene ja suure mõjuga! Twitter on peamine infoallikas “pomm“ uudistele.
Minu arust on Twitter üsna tugevalt mõjutanud ka pabermeediat. Näiteks väga tihti säutsuvad meediaväljaanded uudist esimesena Twitteris, siis onlines ja alles pärast seda trükitakse see paberile. Alecia Swasy Reynolds Ajakirjandusinstituudist on pikemalt uurinud kuidas Twitter on mõjutanud pabermeediat. Kui varem otsustas ajalehes ilmuva artikli sisu üle väike paarliikmeline komisjon või peatoimetaja, siis Twitteri kasutus on andnud ajakirjanikele võimaluse teha hetkelise otsuse, et mis järjekorras, sisuga ja kellel see uudis peaks olema suunatud. Twitter on andnud võimaluse uudist kajastada palju suuremale rahvamassile, kui paberkandjal ajaleht seda võimaldaks. Samuti annab Twitter uudise kajastajale ka kohese tagasiside. Edasi säutsumine või säutsu kommenteerimine võib tihti aidata kaasa teema põhjalikumale arutelule ja laseb erinevatel osapooltel tuua välja oma arvamuse. Hästägide kasutus aitab selekteerida teemasid ja jõuda paremini lugejaskonnani. 

Peale uudiste levitamise on Twitter suutnud tekitada ka nn. järgijate fenomeni. Näiteks tänu Twitterile on võimalik Sul tutvuda inimestega, kes jagavad huvitavaid mõtteid või arvamusi. Enam ei eeldata näost-näkku kohtumist oma iidolitega, vaid nendega kontakti saamisest piisab intrigeerivast säutsust.

Twitteri populaarsus muidugi toob välja ka online-meedia pahupoole, milleks on kontrollimatu infolevik. Miljonid infokillud on internetis laiali ning tihtilugu tõlgendatakse infot vastavalt eesmärkidele. Joseph Goebbels on öelnud, et kui valet piisavalt tihti korrata, saab sellest lõpuks tõde. Olen veendunud, et ka Twitter aitab kaasa ebaadekvaatse info kiirele ja laiaulatuslikule levikule. Näiteks on teadlased leidnud (1) et valeuudised levikut mõjutab informatsiooni üleküllus ja lugejate piiratud tähelepanuvõime. Infokülluse tagavad kõik uuemeedia kanalid (Twitter, Blogid, Suhtlusvõrgustikud, jne.). Võltsuudistest on saanud lihtne vahend masside ja kogukondade mõjutamiseks. Internetist otsides võib leida sadu näiteid, kuidas läbi uusmeedia on võimalik mõjutada poliitikat, teadusuuringuid, majandust, jne. Seega peaksid lugejad olema eriti tähelepanelikud ja kriitilised lugedes Twitteri uudiseid. Tähelepanu tuleks kindlasti pöörata algsele infoallikale ja lõplik otsus uudise õigsusest teha ikka oma peaga;)

Väike ääremärkus akadeemikutele (kuna ka antud blogi kirjutatakse TTÜ „IT eetilised, sotsiaalsed ja professionaalsed aspektid” aine raames). Jose Luis Ortega on uurinud kuidas Twitter võiks mõjuada teadlaste uurimistööde levikut. Kes on teemast huvitatud, võiks lugeda:

Allikad:

1.     http://www.abc.net.au/news/2017-06-27/why-do-we-fall-for-fake-news-study/8653300

No comments:

Post a Comment